Als een slotenmaker is hulp vinden lastig. Je kan ervoor kiezen om zelf iemand op te leiden maar dat kost tijd. Bovendien is er geen garantie dat ze later niet voor zichzelf aan de slag gaan. Dat is me een keer gebeurt, en sindsdien ben ik erg voorzichtig. Daarom zoek ik alleen nog medewerkers via dit uitzendbureau Amsterdam. Dan weet je namelijk dat je iemand krijgt die al weet wat ze doen en ervoor kiezen om voor iemand te werken. Dat scheelt me een boel tijd en een boel zorgen. Ja, het slotenmakersvak zit vol uitdagingen.

Marketen

Een van die uitdagingen is het vinden van klanten. Over het algemeen heb je twee soorten spelers in Amsterdam. De eerste soort noemen we de daglicht slotenmaker. Dit is de partij die je overdag belt als je je sleutels kwijt bent. In die business draait alles om lage kosten en groot zijn zodat je door veel klanten te hebben alsnog je winst pakt. De tweede soort slotenmakers zijn slotenmakers zoals ik. Deze werken in shifts om 24/7 bereikbaar te zijn. In de praktijk betekent dit dat het overdag rustig is en s’ avonds druk is. In de avond kan je meer vragen voor je diensten. Je moet immers iemand klaar hebben staan om meteen te gaan rijden. Daardoor hoef je minder klanten te hebben. Dit is vooral weggelegd voor de jonge honden in het vak. Deze kunnen het veel beter hebben om lang laat op te zijn, en hoeven zich ook minder druk te maken met gezinstaken. Het lastige is dat onze soort slotenmakers wel een slechte reputatie heeft gekregen. Er zijn zeker schimmige figuren actief die oneerbaar te werk gaan. Maar het gros in het vak zijn gewoon mensen die hun werk doen. Dat maakt het marketen ook zo lastig. Mensen hebben weinig vertrouwen in slotenmakers die ook in de nacht actief zijn. Daarom kiezen ze vaak voor de bovenste advertentie op Google. Dat is een extreem duur plekje, soms wel €45 voor één klik. Dat is voor mijn bedrijf te veel, daar kan ik moeilijk mijn jongens voor op pad sturen als we €45 euro achter beginnen. Tegelijkertijd zijn het nou juist de schimmige jongens die maar al te graag dit bedrag te betalen. In plaats van die strijd aan te gaan heb ik gekozen voor een posteractie. Ik liet deze plaatsen vlak bij grote uitgaansgelegenheden, en dat was een stuk rendabeler.